#1 2012-01-15 21:27:56

Lothar

Administrator

O grze

Koncepcja



Tanasis PBF (Play By Forum) jest typem gry RPG przeprowadzanej przy pomocy forum i wymagającej niewielkiej ilości czasu. Przeliczenia odpowiadają jednemu roku w grze i będą się odbywały się we wtorki i soboty. W grze wcielacie się w rolę społeczeństwa zmuszonego do migracji ogromnych odległości w ucieczce przed drastycznymi zmianami klimatycznymi i towarzyszącymi im kataklizmami. Ostatkami sił osiedlacie się w zupełnie obcym miejscu, jednak bezpiecznym i względnie przypominającym dawną ojczyznę. Zdziesiątkowani i wyczerpani zaczynacie od zera. Terytorium wasze nosi jednak ślady bytności cywilizacji setki lat wcześniej. Rzadko występujące idealnie sześcienne kryształy przyjęliście jako walutę (#), lecz ich pochodzenie ciężko uznać za naturalne. Wiecie także, że nie jesteście jedyną rasą aktualnie zamieszkującą ten spokojniejszy rejon świata. Zwiadowcy donieśli o osiedlaniu się w sąsiedztwie innych humanoidalnych ras o dziwnych zwyczajach. Oceniając po własnej przeszłości – prędzej czy później liczyć się będą tylko najpotężniejsze nacje. Kto zdominuje to terytorium? Kto będzie najbardziej liczącym się społeczeństwem? Kto odejdzie w przeszłość zapomniany, a czyje idee przetrwają wieki? - na te pytania odpowiedzi ujawnią się dopiero pod koniec gry.

Gra ma charakter fantasy, lecz magia, alchemia itp. sprowadza się raczej do kuglarstwa i drobnych niewyjaśnionych oszustw. Mimo wielu doniesień o rozmaitych cudach, wciąż brakuje jakichkolwiek dowodów na istnienie ludzi parających się takimi zajęciami. Nie został też wynaleziony proch ani żadne materiały wybuchowe, ale kolczugi i kusze są na porządku dziennym.

W grze wprowadzone są pewne ścieżki rozwoju technologicznego jako ramy powstającej cywilizacji. Charakteryzują się one pewną kolejnością badania i właściwościami. Ramy te w wielu miejscach pozostawiają sporo przestrzeni na waszą pomysłowość. Drzewo technologiczne można znaleźć w Galerii, a wyjaśnienia wszelkiego rozwoju w Opisach.

Wszystko to, co znajdziecie udostępnione przeze mnie na forum, jest jedynie podwalinami świata i zapewnia zaledwie minimum rozwoju. Ta gra żeruje na waszej inicjatywie – na tym, że wymyślicie coś, czego ktoś inny nie przewidział. Stwórzcie coś z czego będziecie dumni – pod koniec gry postaram się zebrać całą rozgrywkę i podsumować. Pamiętajcie, że kluczowym aspektem gry nie jest tylko wygrać, lecz wykreować naród, którego historia stanie się legendą.


Zadowolenie społeczeństwa



Grę rozpoczynacie mając 60% zadowolenia społeczeństwa i liczba ta stanowi kluczowy element kontroli społeczeństwa. Na poziomie 0% możemy spodziewać się rewolucji. Poziom 20-30% zwykle świadczy o zamieszkach. Wysokie zadowolenie społeczeństwa może skutkować np. wzrostem przychodów. Znaczący wpływ na tę wielkość będzie miała między innymi wasza polityka – wszelkie decyzje, które wpływają na losy szarego obywatela. Zazwyczaj jednak zwiększenie zadowolenia będzie wiązało się ze sporymi kosztami [nikt nie broni np. ogłoszenia roku bez podatków (czyt. zerowy przychód) żeby społeczeństwo było szczęśliwsze]. Inne czynniki:
- wypowiedzenie wojny bez powodu oznacza ogromny spadek zadowolenia;
- wojna najczęściej skutkuje spadkiem zadowolenia, ale mogą być nieliczne wyjątki;
- aneksja podbitych terenów to również aneksja niezadowolonych mieszkańców!;
- inne społeczeństwa mogą zwiększać lub zmniejszać zadowolenie swoimi działaniami;
- zadowolenie poniżej 30%, będzie powoli wzrastało do 30%;
- niektóre technologie zwiększają zadowolenie społeczeństwa.


Wojny



Prędzej czy później dojdzie do wojny między skłóconymi nacjami. W takim wypadku, zaraz przed rozpoczęciem przeliczenia z walkami, oczekuję maila ze strategiami zaangażowanych graczy. Wczujcie się w rolę dowódcy wojsk, który ma ustalić, jaki oddział ma gdzie być i co robić. Plany powinny być dokładne i przewidujące różne utrudnienia ze strony wroga – warto pamiętać, że ścieracie się z inna nacją, która także układa strategię przeciwko wam. Historia dowodzi, że można wygrywać bitwy przeciwko dziesięciokrotnie liczniejszemu przeciwnikowi – wystarczy jedynie dobra strategia i trochę szczęścia.

Po wygranej bitwie najeźdźca może próbować anektować zdobyte terytorium, ale może również pozwolić sobie na negocjacje [przykładowo żądać hołdu lennego]. W zależności od zniszczeń spowodowanych wojną, aneksja zwiększa zyski o maksymalnie połowę dotychczasowych zysków podbitej nacji. Zajęcie terytorium daje również szansę na poznanie jakiejś technologii, którą znała pokonana strona. Warto jednak pamiętać, że prawdopodobnie mieszkańcy nie będą przychylni aneksji – zbyt małe oddziały mogą zostać przytłoczone przez zwykłe chłopskie powstanie.

Obrońca ma prawo zaaranżować wcześniejszą próbę ewakuację organów władzy i skarbca – takie zabezpieczenie w razie porażki pozwala osiedlić się na nowo w innym miejscu lub próbować paktowania z innymi społeczeństwami. W przypadku powodzenia ewakuacji zachowany zostaje cały budżet i wszystkie technologie, lecz całkowitej utracie ulega gospodarka. Ewakuacja jednak może się nie powieść i przy eksterminacji przedstawicieli władzy, gra dla danego społeczeństwa ulega wcześniejszemu zakończeniu.


Ważne



1. Początkowo można badać trzy technologie jednocześnie [technologiami są wszystkie elementy Drzewa] i póki nie zainwestuje się w „Naukę” [patrz Opisy/Rozwój], można to robić w dwóch dziedzinach [patrz Opisy/Dziedziny].
2. Technologie można ze sobą łączyć – elitarny zabójca-fanatyk ze zdolnościami parapsychicznymi to z pewnością bardzo potężny wybór [ale również bardzo drogi].
3. Technologie można wymyślać – macie pomysł na coś nietypowego, piszcie do mnie na mail. Jeśli tylko będzie miało to odrobinę spójności, to do rozpatrzenia będzie tylko koszt badania i ewentualną technologię, którą trzeba mieć zbadaną wcześniej.
4. Technologie można podzielić na dwie kategorie: te, które dają coś, czego wcześniej po prostu nie mieliśmy [np. druk] i te, które sprawiają, że stajemy się w czymś naprawdę dobrzy [np. techniki kamuflażu]. Bez technologii „Przemyt” można próbować przemytu towarów [np. narkotyków celem zmniejszenia zadowolenia innego społeczeństwa], ale szansa na powodzenie naszego planu jest dużo mniejsza.
5. Niektóre technologie w drzewie są pod postacią rombu – jest to sygnał, że samo ich zbadanie [tak jak w życiu ] nic nie daje, ale umożliwia odkrycie innych przydatnych rzeczy w przyszłości.
6. Technologię, którą zbadał jeden gracz, może odsprzedać innemu za dowolną kwotę, lecz nie mniejszą niż 50% ceny bazowej. Również czas wymagany na przekazanie wiedzy stanowi najmniej 50% bazowego czasu, zaokrąglając w górę. Kupujący musi jednak znać wszystkie technologie, które były niezbędne do zbadania obiektu sprzedaży.
7. Nie wszystko wymaga technologii! Potrzebujecie zatrudnić kilku szpiegów, a nie ma ich na liście oddziałów? Zastanówcie się ile chcecie zainwestować w ich szkolenie i jak długo mają się szkolić – od tego będzie zależało jak dobrzy będą. Dajcie mi o tym znać - możemy pogadać jak to ma wyglądać i dojść do konsensusu.
8. Chcecie żeby coś było tajne? Nie ma sprawy – po to macie widoczny tylko dla siebie cały dział na forum. Nie chcecie żeby się wydało, że rekrutujecie całe watahy tych szpiegów? Po raz kolejny zastanówcie się, ile pieniędzy chcecie wydać na utrzymanie tej tajności. Nie ma tajemnic, o których nikt nigdy się nie dowie– kwestią jest raczej ile trzeba wydać, aby się dowiedzieć.
9. Sojusze są jak najbardziej dobrym pomysłem, ale pamiętajcie, że koniec gry nastąpi przy osiągnięciu dominacji przez jedną nację. W szczególnym przypadku może być to ogólna dominacja pod względem największego rozwoju technologicznego, gospodarczego i wojskowego.
10. Posiadanie armii wymaga rozbudowy zarówno rolnictwa, jak i koszar. Pierwsze mówi ile oddziałów jesteście w stanie wyżywić, a drugie ile miejsca macie na pomieszczenie ich.


FAQ



Q: Jeśli mój budżet na początku wynosi 10 mln #, to czy mogę od razu wybudować dwa poziomy infrastruktury?
A: Nie. Żeby móc wybudować drugi poziom, trzeba mieć pierwszy, który będzie się budował przez kolejny rok.

Q: Ile kosztuje 3. poziom czarnego rynku?
A: Ze wzoru „koszt = [4 * (budowany poziom)^2] mln #” po podstawieniu 3 pod „budowany poziom” mamy (4*3^2) mln # = (4 * 9) mln # = 36 mln #. Cena wynosi 36 mln #.

Q: Dlaczego nie widzę co budują inni gracze?
A: Informacje jawne na temat innych graczy są dostępne dopiero po ukończeniu badania „Sieć dróg”.

Q: Skończyłem działania na ten rok, ale budżet zwiększył mi się jeszcze przed przeliczeniem – czy to znaczy, że mogę dalej się rozbudowywać?
A: Nie. Ciężko byłoby przeliczyć wszystkich w jednej chwili, dlatego wykonywane będzie to wcześniej [o ile w ChatBoxie na forum pojawiła się informacja, że gracz zrobił swoją turę]. Należy czekać z wykonaniem kolejnych działań do kolejnego przeliczenia [informacja pojawi się również w ChatBoxie].

Q: Jeżeli nie zdążyłem zrobić swoich działań przed przeliczeniem, to nie mam możliwości nadrobienia?
A: Teoretycznie nie. Do budżetu zostanie jednak normalnie dodana ilość pieniędzy z zysków. W praktyce jednak graczy nie ma aż tak dużo żebyśmy nie mogli w wyjątkowych sytuacjach nie wstrzymać jakiegoś przeliczenia.

Q: Gdzie jest wypis technologii, które zbadałem?
A: Znajduje się on w Galerii w formie drzewa i będzie na bieżąco aktualizowany.

Q: Jeśli będę chciał planować inwazję, to skąd mam wiedzieć, kto jest moim sąsiadem i na co mam się przygotować?
A: Wraz z rozpoczęciem rozgrywki w informacjach o społeczeństwach pojawi się informacja o sąsiadach. Żeby móc przygotować się do najazdu, należałoby mieć dostęp do opisu ukształtowania terenu wroga. Nieopisanie przydatna byłaby również technologia „Kartografia” żeby nasze wojska się nie zgubiły i mogły jak najlepiej wykorzystać przeszkody terenowe.

Offline

 

Stopka forum

RSS
Powered by PunBB
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
www.highriskboys.pun.pl www.p-mt2.pun.pl www.sojuszborguni65.pun.pl www.paganlodz.pun.pl www.mibm2010.pun.pl